söndag 11 oktober 2009

Lillys Lördag i bilder - 10 oktober

Jag vaknade tidigt denna lördag. Hela min magkänsla sa att det var något stort på gång. Mamma, mormor, morfar och moster for runt som skottspolingar hela morgonen. Sen dök helt plötsligt pappa, jonas, farbror Robert och faster Suzan upp. Alla var mer eller mindre hispiga. Finkläderna plockades fram, mat förbereddes och spänningen låg tät i luften.


Runt klockan tolv sattes jag i helvetesstolen och kördes i väg. Till en stor vit byggnad. Mamma berättade att här bor minsann Gud. Och att jag inte fick svära.


Väl inne i den så kallade kyrkan vart jag iförd en väldigt fin klänning. Jag frågade mamma om vi skulle gifta oss? "Nej", fnissade hon, "vi är här för att fira dig Lilly". "Och för att du skall upptas i den kristna gemenskapen", mumlade hon.


Efter en stund travade vi in i det stora rummet tillsammans. Det var då jag fick syn på massor med goa människor som jag kände! Så glad jag vart!


Sen började hon som mamma kallade för Prästen att prata. Hon pratade om den där Gud, läste lite ur en gammal bok och sen sjöngs det sånger. Efter ett tag klappade alla mig på huvudet. Jag måste ha gjort något bra.


Trevligt, tänkte jag, trevligt. Men mest av allt ville jag äta upp den schyssta boken mamma hade i knät.


Helt plötsligt tog prästen mig och tvättade mitt hår. Luktade jag illa kanske? Hon verkade lite förvirrad och frågade pappa vad mitt namn är. "Lilly Maritha Andersson", svarade han. Och då såg min moster alldeles paff ut. Efteråt berättade mamma att moster inte visste om att jag hette Maritha. Att det var en suprise.


Mitt i allt vart jag uppvisad för alla i kyrkan. Det måste varit för att jag hade en så snygg klänning.


Sanna och Chrille framförde en jättefin sång. "Välkommen till Jorden" hette den. Pappa viskade att det var jag som var välkommen hem. Där hade jag allt tur.


Jag var inte den enda Lilly i kyrkan. Fast den andra var redan döpt sades det.


När prästen hade pratat färdigt började hela kyrkan att blixtra. Mamma och pappa posade med mig och folk knäppte med kamerorna. Det pussades och kramades också. Jag gillar pussar och kramar.


Sen stoppades jag ner i helvetsstolen igen och vi åkte tillbaka hem till mormor och morfar. Där plockades det fram sallad, bröd, ost, cheesecake, kaffe och annat gott. Människor surrade med varandra och jag fick massor med kramar. Alla var så glada liksom!


Efter ett tag ville mamma öppna presenter. Mina presenter. "Vi måste passa på nu", viskade hon till pappa, "snart så får inte vi öppna Lillys presenter längre". Och sen vart hon alldeles crazy och rev och slet av det fina papperet på paketen. Jag fick en gunghäst, sångböcker, sagoböcker, en termos, halsband, presentkort, kläder, nallar, en film, en ram, vantar, en tavla och massor med andra rolig saker!


Eftersom alla var så snygga passade vi på att ta lite kort. Här är pappa tillsammans med farbror Robert och Faster Suzan.


Sen åkte lite folk hem. Men några stannade kvar och tittade på fotboll. Alla var väldigt glada i börja. Men sen gick något snett. Tydligen förlorade Sverige. Efter ett tag återhämtade sig folk och det goda humöret återupptogs. Jag somnade vid halv tolv, de andra fortsatte lite längre. Klockan fyra på morgonkvisten gav de sista vika för sömnen.

Tack alla underbara människor som kom för att hälsa på mig! Jag är superglad att ni ville vara med och fira mig, och jag är alldeles kär i mina fantastiska presenter. Puss på er!

/L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar