onsdag 9 december 2009

Tala med tecken - lektion 1

Eftersom Lilly har en döv farmor skulle det ju vara bra om hon kunde teckenspråk. Micke kan ju redan och slänger ut lite tecken till Lilly då och då, men jag har bara lärt mig fraserna "jag är hungrig" och "jag vill ha mat". Typ. Så här om dagen beställde jag böckerna, "tala med tecken" som riktar sig till barn. Användbara och enkla tecken.

Dagens lektion gick till som följer:


Lilly snappar åt sig en prasselblomma och börjar utforska den med munnen. Jag ser min chans och påkallar hennes uppmärksamhet.


Med överdrivna grimarser och tydlig artikulation (b l o m m a) tecknar jag blomma. Knyta näven (b l o).


Spreta med fingrarna (m m a).


Lilly fann det fantastiskt roligt med en viftande mor och släppte blomman och bröt ut i ett rungande skratt. Om jag fick fram mitt budskap återstår väl att se i framtiden.

1 kommentar: